Jak jsem zhubla 18 kilo.

11.03.2019

Moc dobře si pamatuji, jaký pocit je dívat se kolmo na váhu a zatínat urputně zuby, aby vám nevytryskly slzy. Prohlížet si fotky, které jste pořídili s přáteli a vidět mezi nimi sebe, jak sedíte, a vaše stehna se rozlévají po židli, jak tančíte a je vidět váš zarudlý oteklý obličej, jak máte měkké odulé ruce na fotkách, kde máte pouze tílko. Snad ani nezmiňuji fotografie v plavkách, to je kapitola sama o sobě. Nikdy nezapomenu, jak mě bolelo pouze pomyšlení na to, že mě společnost přesně takhle viděla. Že viděla všechny faldy. A hned mnou projela vlna myšlenek na to, jak jsem musela být terčem posměchu a jízlivých připomínek. Často to nebyly pouze myšlenky, ale skutečnost. Když někdo v hloupé legrácce, která se měla za pár minut zase vytratit, zmínil vaši váhu nebo maličkost, kterou na svém těle nejvíce nenávidíte, ukotvilo to ve vás pocit beznaděje a znechucenost v přístupu k vašemu tělu. Pro ně se těch pár slov v okamžiku rozplynulo, do vás se ale zaryla jako nůž, který se snaží roztrhat poslední záchvěv vašeho sebevědomí. A tak jsem použila všechny tyto vzpomínky a rozhodla se z nich udělat upomínku na to, jak vás každá bolest v životě posouvá dál.

Co začíná dietou, musí končit životním stylem.

Začít hubnout je pokaždé velký krok do neznáma. Často se může zdát, že jste již vyzkoušeli všechno a už snad nemohou existovat další možnosti, jak vaše tělo transformovat na terč obdivu a uznání. Je ale potřeba se na začátku zeptat sám sebe, jestli jste opravdu s dietou začali zodpovědně a dodrželi základní stanoviska, která by vám měla pomoci k úspěchu. Slýchávám do teď spoustu otázek od lidí, kteří žijí v domnění, že na ně dieta nefunguje, že už vyzkoušeli všechny metody, a že jsou prostě takto stavění a zhubnout jim nejde z genetických důvodů. Jedním z nejhlavnějších faktorů, který ovlivňuje neúspěch pokusu o hubnutí je, že lidé obecně mají v povaze BRÁT DIETU JAKO JEDNORÁZOVOU ZÁLEŽITOST. Každá cesta k vysněné postavě by měla začít správným dietním programem, ale jedinou možnou cestou jak dosáhnout zdravého fit těla je ZMĚNIT ŽIVOTNÍ STYL.

Několik tipů, jak začít s dietou:

  1. Zhodnoťte stav vašeho dosavadního jídelníčku. Zkuste si pomocí kalorických tabulek spočítat, kolik kalorií v běžném dni vaše tělo přijme. Také doporučuji vypočítání doporučeného množství kalorií podle vašeho věku, výšky, váhy a pohlaví.
  2. Na základě doporučeného počtu kalorií začněte postupně upravovat váš jídelníček. Nejlepší je postupovat pomalu a klidně a ve stravování nedělat radikální změnu ze dne na den. Velké změny v jídelníčku VŽDY KONZULTUJTE S VÝŽIVOVÝM PORADCEM. Snižujte postupně svůj kalorický příjem. Pokud se u vás vyskytuje zdravotní problém, který by vaše zdraví mohl ve spojení s hubnutím ohrozit, NAVŠTIVTE VAŠEHO LÉKAŘE. Správný jídelníček je velmi subjektivní, tudíž vám mohu pouze doporučit, jakých jídel se vyvarovat a jaká do jídelníčku zařadit.
  3. Vyřaďte ze svého jídelníčku nezdravé tuky a sacharidy. Nahraďte vaše oblíbené laskominy, bez kterých si nedokážete představit svět zdravějšími a chutnými variantami. Vyvarujte se mastným českým klasikám a dopřejte si i tradiční kuchyni v odlehčených variantách.
  4. Zařaďte do něj potraviny bohaté na vlákninu (výrobky z celozrnných obilnin, celozrnné pečivo, ovesné vločky, ovoce, zelenina, atd.), vitamíny a minerály, zdravé tuky (arašídové máslo, avokádo, atd.) a bílkoviny (vejce, kuřecí maso, madle, jogurty, sýry atd.)
  5. Počítejte si kalorie. Existuje mnoho způsobů, jak si zaznamenávat kalorický příjem. Je dobré nainstalovat si například aplikaci do mobilu, abyste ji měli vždy při sobě.
  6. Používejte menší nádobí (zní to jako vtip, ale funguje to). Pokud chcete, abyste svoje oči zbytečně neděsili snižujícími se porcemi, nandávejte si jídlo na menší talíře, na kterých vaše porce bude vypadat větší.
  7. Mějte dostatek spánku. Spánek podporuje správný metabolismus.
  8. Začněte protahovat vaše tělo. Nejlepší alternativou, kterou připravit vaše tělo na cvičení, které k hubnutí patří, je začít s protahovacími cviky nebo jógou.
  9. Více se pohybujte. Choďte na zdravé procházky do přírody. Udělejte si v hektickém životě pauzy na nabrání energie v podobě vycházky.
  10. Pijte dostatek vody. Hydratace vašeho těla podporuje zdravé hubnutí.
  11. Pořiďte si správné cvičební boty a oblečení, které se budou hodit k typu cvičení, které se budete chystat dělat. (př. Správná obuv na běh, bezešvé prodyšné legíny na dřepy,..)
  12. Začněte cvičit. Najděte si cviky na internetu, nejlépe s instrukcemi a postupujte podle obtížnosti. Z vlastní zkušenosti doporučuji cvičit nejdříve 2x do týdne. Pro správné provádění cviků je nejlepší navštívit kurzy s profesionálním předcvičujícím, než se dáte do domácího cvičení.
  13. Když nevidíte výsledky na svém těle, nekončete s dietou a především nezačnete vaše úsilí přehánět. Pokračujte ve zdravé stravě a pravidelném cvičení. Výsledky se objeví. Často se může stát, že dokonce v prvním měsíci diety trochu přiberete, ale je to pouze reakce těla na nové podmínky, které jste mu nastavili.
  14. Místo nakupování oblečení, které vám není, s cílem do něj zhubnout, sledujte, jak vaše aktuální oblečení začíná plandat.
  15. Začněte se vnímat jinak. Uvidíte, že pravidelné cvičení a zdravá strava budou zvyšovat váš pocit sebevědomí.
  16. Udělejte si v diáři místo na CHEAT DAY, den, kdy si můžete dopřát v podobě tučnější sladkosti, zákusku nebo pizzy. Tento den doženete celkový deficit, který vaše tělo pociťuje, a upustíte páru. Navíc dáte impuls vašemu organismu, že není dietou ohrožen a nemusí začít ukládat tuky.
  17. Po zahřešení se nenechte přemoci výčitkami svědomí. Pokračujte v dietě a zdravé stravě, dobře hydratujte tělo a hezky si zacvičte, abyste přebytek kalorií mohli využít na tvorbu svalů. Pokud se po hřešícím dni cítíte špatně, doporučuji si druhý den dávat lehčí jídla plná zeleniny a hodně pít.

Je vůbec možné takto začít fungovat? 

Možná si teď myslíte, že nemůžete obětovat tolik času na to, abyste se dali na hubnutí. Pokud jste student nebo vytížený pracující člověk, určitě jste už na takovou věc pomysleli. "Tak na to nemám čas, jsem snad stroj?", "To je moc hezký, ale kdo má na tohle čas?" "Když se vrátím z práce, už nemám čas na žádné cvičení a posilování, natož procházky." Opakující se fráze, které jsem sama slyšela nebo dokonce sama řekla, dokážu naprosto pochopit. Ale je namístě, abych vám řekla, že tyto obavy o nedostatek času jsou často pouhými výmluvami. Pokud nemáte čas navštěvovat kurzy jógy, cvičte doma místo sezení u televize a nadávání na stupidní programy. Obětujte 30 minut svého života 2x týdně, abyste si zacvičili nebo vyrazte na hodinu ven a místo Ordinace či Ulice se projděte na čerstvém vzduchu.

"To bych se nedoplatil, kdybych měl vařit zdravě." To je další fráze, kterou často slýchám. Myslím ale, že naprosto není na místě a z výše vypsaných potravin, které mohou doplnit správné hodnoty tělu prospěšných látek, už jste nejspíš zjistili, že se vaše peněženka příliš neprohne. Vařit zdravě se dá i velmi levně a výhodně, pokud zrovna nejste nadšenci do zdravých kulinářských experimentů, které čítají u nás nedostupné potraviny. I na mém blogu se můžete nechat inspirovat zdravými svačinami, které vás nezruinují. Čítají i dražší suroviny, jako je čerstvé sezónní ovoce, mango nebo avokádo, ale recepty samy o sobě jsou pouze tipy a je vždy možné tyto prvky nahradit mraženým ovocem nebo levnější variantou.

Na co si dávat při hubnutí pozor?

Cesta k viditelné změně je dlouhá a unavující. Vaše tělo projde řadou změn, z nichž pár vás může z cesty svést. Nenechte se odradit, když po prvním měsíci diety nepřichází výsledky, které byste sami okem zpozorovali. Abych vám trochu biologicky vysvětlila, jak vlastně hubnutí probíhá, dovolím si využít znalostí z hodin bižule, které ve mně utkvěly.

První látkou, která je při hubnutí spálena, je cukr. Tento deficit na svém těle začnete pociťovat a je důležité si občas dopřát sladké odměny v podobě zdravějších sladkých dobrot. Pokud je cukr spálen, na řadě je teprve tuk. To je moment, kdy se vaše tělo mění a kila jdou konečně dolů. Musíte si ale dát veliký pozor, aby vaše tělo nedošlo do fáze, kdy byl tuk spotřebován, a v pořadí další látkou jsou bílkoviny. Tuky a cukry může člověk doplnit v potravě, ale bílkoviny jsou vytvářeny v lidském těle pomocí transkripce a translace molekuly DNA, kde se aminokyseliny dostávají do polypeptidového řetězce - řetězce bílkovin. Je tedy nutné dávat pozor na to, aby vaše hubnutí nepřešlo do hladovění a extrémního spalování. Pokud ale budete hubnout chytře a zodpovědně, jste na správné cestě k novému životnímu stylu.

V mém případě se výsledky hubnutí začaly objevovat až po pěti měsících upravování jídelníčku, které jsem dělala postupně a klidně. Stejně tak cvičení. Během toho, co se mé tělo formovalo, jsem cvičila velmi málo, ale tak, aby moje tělo bylo fit a nová postava byla použitelná při sportu. Začala jsem jezdit na kole, dělat domácí cviky a protahovat se během jógy. Jak jsem se dočetla a sama zažila, nejčastější je, že dlouho nepřichází žádné viditelné hubnutí a potom váha spadne během několika měsíců velmi drasticky. Buďte ale stále rozumní a nenechte se zlákat vidinou štíhlého pasu, je důležité nepřehánět zbytečně vaši úpravu jídelníčku, aby nedošlo k extrémnímu hubnutí. Sama jsem se na takovou cestu již jednou vydala a uvědomila si, že jsem neudělala správný krok a je na čase vrátit se k normálnímu a zdravému životnímu stylu.

Už jsem zhubla? Co teď?

Pokud se vám podařilo zhubnout na vysněnou váhu nebo jste se k ní alespoň přiblížili, musím vám pogratulovat k úspěchu a zvládnutí první fáze. Ano, četli jste správně. Shodit kila je jen začátek cesty, na kterou jste se dali. Na to nikdy nezapomínejte! Jedinou cestou k udržení nové váhy je transformovat vaši dietu na životní styl. Pokud byste si v tuto chvíli řekli, že už jste zhubli a vrátíte se k vašemu dřívějšímu stravování, můžete si zapsat za uši, že zažijete (všem již známý) jojo efekt a měsíce snažení budou k ničemu. Naučte se tuto cestu nevnímat jako dietu, nýbrž jako váš nový život. Zdravější, plný potravin bohatých na tělu potřebné látky, cvičení, které vás udržuje fit a svěží a protkaný příjemnými vycházkami na vzduchu, které ulevují hektickému životu, jenž všichni v dnešní době vedeme.

Abyste začali vnímat tuto cestu jako životní styl, doporučuji přidat do svého diáře následující věci:

  1. Stanovte si takový kalorický přísun, který už nepovede k snižování váhy.
  2. Nahraďte malé porce za velká a výživná jídla. Například snídejte pořádnou mísu ovesných vloček s ovocem a oříšky místo jezení dvou krajíců chleba s lučinou.
  3. Do jídelníčku zařaďte jídla bohatá na protein nebo si můžete balení proteinu pořídit. Hodí se před cvičením nebo po cvičení na doplnění energie a živin.
  4. Cvičte tvrději. Pokud chcete tělo, které není od snížení váhy povadlé, začnete posilovat. Na internetu je spousta instruktážních videí. Doporučuji také navštěvovat posilovnu, kde se můžete poradit s trenérem individuálně.
  5. Využijte nově nabytou sílu ke sportu. Najděte sami sobě sport, který by vás bavil a naplňoval a dejte se do toho. Skvělé jsou i kurzy tance. Pokud jste odvážnější, můžete zkusit kruhové tréninky, které zajistí, že se nebudete ulévat od domácího cvičení.
  6. Netrestejte svoje tělo za přejedení. Pokud se vám stane, že se dva dny po sobě přejíte, nechte to plavat. Odpočiňte si příští den od velkých porcí a hydratujte se, ale hlavně se nedejte na hladovění.
  7. Oceňte svoje úsilí novými kousky do šatníku. Kupte si třeba šaty, které by vám dříve nepadly.
  8. Nebojte se restaurací. Zajděte s přáteli nebo s rodinou do nějakého podniku a nebojte se objednat si něco, co jste si nejdříve nespočítali v kalorických tabulkách. Navštivte třeba bufet, který otestuje vaši duševní sílu, abyste nespořádali vše, co vaše oči zahlédnou.
  9. Mazlete se s novými svaly (jo, zní to blbě), prohlížejte si v zrcadle nové přírůstky do vaší svalové sbírky, protože se rozhodně objeví. Z vlastní zkušenosti vím, že je potom budete chtít všude vystavovat. Nezapomínejte ale být pokorní, protože i vy jste začínali s faldíky a tukovými záhyby.
  10. Nestaňte se asociály. To platí pro všechny druhy diet. NEUZAVŘETE SE PŘED SPOLEČNOSTÍ!

Poslední bod bych chtěla trochu rozvést. Hubnutí je dlouhý proces, který vás často odloučí od rodiny a přátel, protože budete pracovat na svém těle a objeví se i momenty, kdy kvůli striktnímu jídelníčku oželíte nejednu narozeninovou oslavu a návštěvu babičky. Mějte pořád rádi svíčkovou a moravského vrabce, dejte si u babičky chlebíček a bábovku, ochutnejte ten bezva narozeninový dort, který upekla vaše kamarádka. Hubněte rozumně a nenechte, aby vás váš kalorický příjem svázal a odloučil od takových událostí. Pokud zůstanete rozumní a chytří, brzy pochopíte, že pokud zařadíte do svého jídelníčku jídla výše zmiňovaná, stačí si zbytek jídel dobře rozplánovat a na něčem lehce slevit, abyste si mohli hřích dopřát i víckrát týdně. Tím samozřejmě nechci říct, abyste zbytek dne jedli jako vrabčáci. Je potřeba naučit se dobře ovládat jídelníček, který dodržujete. Hubnutí vás brzy naučí, kdy si můžete dopřát, a kdy na takové jídlo není vaše tělo připravené. Uvidíte, že se špatné rozhodnutí ve volbě jídel hned ozve, a ne vždy je to hezký pohled.

Pár slov na závěr:

Moje cesta za vysněným tělem stále pokračuje a i já se mám ještě co učit. Nezapomeňte, že vše, co jste si dnes v tomto článku přečetli, vyšlo z hlavy sedmnáctileté studentky, která není profesionální dietolog, a nemohu nikomu z vás správně odpovědět v otázce, jak byste se měli stravovat či cvičit. Moje rady vám ale doufám napověděly, jak správně začít, aniž byste svoje tělo hned na startovní čáře odrovnali. Pro správnou úpravu jídelníčku, která bude odpovídat vašim potřebám a zdravotnímu stavu VŽDY KONZULTUJTE S VÝŽIVOVÝM PORADCEM. Pokud máte vážný stravovací problém, VYHLEDEJTE VAŠEHO LÉKAŘE a poraďte se s ním o případné dietě. Já mohu pouze poradit v základních věcech. Výše doporučené body diety berte orientačně a především na ně pohlížejte jako na něco, co je z mé strany velmi subjektivní. Jelikož jsem se ale setkala již s několika případy neúspěšného hubnutí, tudíž jsem mohla nasbírat několik osvědčených rad, které se neodrazí na vašem zdraví, mohu vám snad bez rizika tvrdit, že není nebezpečné se mými radami řídit. Důležité je v přístupu k dietě dodržovat pravidlo, že nic by se nemělo přehánět, tak jako ve všem. Moje cesta byla protkaná pády a pocity výčitek a beznaděje, sami se nejspíš ocitnete na pokraji sil, budete se vším chtít praštit a vrátit se k původním návykům, ale když se já sama ohlédnu zpět a připomenu si fotky, u kterých mi bylo skoro do breku, jsem vděčná i za chvíle, kdy jsem při hubnutí byla na pokraji sil a donutila jsem se pokračovat a vytrvat. 

Děkuji vám, že jste se tímto dlouhým článkem prokousali až k samému konci a doufám, že ve vás možná odstartuje nové vnímání skutečnosti a třeba se za pár měsíců k těmto řádkům vrátíte a budete se mnou vzpomínat na doby, kdy vaše tělo připomínalo nepoužitelnou hroudu sádla. Na úplný konec je myslím fér, abych vám ukázala změnu mé vlastní postavy a vy mi mohli uvěřit, že tato cesta přináší výsledky. 

Moje proměna: 

červen 2018

listopad 2018

březen 2019